Logo

Log in

    Pädevusmudel

    Õpetajate haridustehnoloogiline pädevusmudel

    1. I Õpilaste innustamine ja juhendamine digikeskkonnas
      1. 1.1 Õpilaste loovuse ja innovatsiooni toetamine ning arendamine
        • Leiab internetist ja rakendab õpilaste loovust ja innovatsiooni toetavaid õpiülesandeid.
        • Kohandab Internetist leitud loovust ja innovatsiooni toetavaid õpiülesandeid, hindab õpilaste õpitulemusi.
        • Koostab õpilaste loovust ja innovatsiooni arendavaid õpiülesandeid, kasutades digiajastu vahendeid.
        • Loob koostöös (õpilastega, kolleegidega jne) õpilaste loovust ja innovatsiooni arendavaid õpiülesandeid.
        • Analüüsib ja hindab enda, kolleegide või õpilaste koostatud loovülesandeid nende tulemuslikkuse ja rakendatavuse aspektidest.
      2. 1.2 Õpilaste innustamine eluliste probleemide lahendamisele digitaalsete vahendite kaasabil
        • Leiab ja esitab õpilastele näiteid elulise probleemi lahendamiseks digitaalsete vahendite abil.
        • Kohandab elulisi probleemülesandeid sobivaks konkreetse kontekstiga.
        • Koostab näiteid elulise probleemi lahendamiseks digitaalsete vahendite abil, kaasab õpilasi probleemi lahendamisse.
        • Juhendab õpilaste iseseisvat ja rühmatööd eluliste probleemide leidmisel, püsitamisel, lahendamisel.
        • Juhendab õpilasi eluliste probleemide lahenduste hindamisel, analüüsil, kokkuvõtete ja järelduste tegemisel.
      3. 1.3 Õpilaste suunamine isiklike kogemuste refleksioonile ja mõtestamisele
        • Rakendab õpilastega vähemalt ühte refleksiooni meetodit.
        • Valib (ülesandest lähtuvalt) sobiva refleksiooni meetodi ja juhendab õpilasi selle rakendamisel.
        • Juhendab õpilasi kaaslaste refleksioonide kommenteerimisel ja mõtestamisel.
        • Analüüsib ja hindab õpilaste refleksioone.
        • Suunab õpilasi oma kogemuste järjepidaval, pikaajalisel ja süsteemsel reflekteerimisel isikliku või rühma e-portfoolio abil.
      4. 1.4 Õpilaste koostöös toimuva teadmusloome juhendamine
        • Selgitab oma sõnadega, mis on teadmusloome ja kuidas see toimub digitaalseid vahendeid kasutades.
        • Juhendab õpilaste individuaalset teadmusloomet ja omaloodud materjalide (teadmusobjektide) jagamist digitaalse tehnoloogia vahendusel.
        • Juhendab õpilaste koostöös toimuvat teadmusloomet veebipõhises keskkonnas vähemalt ühe konkreetse meetodi kohaselt.
        • Valib ülesandest lähtuvalt sobiva koostöös teadmusloome meetodi ja juhendab õpilasi selle rakendamisel.
        • Suunab õpilasi enesejuhitava koostöös teadmusloome kavandamisele, dokumenteerimisele ja hindamisele.
    2. II Õpikeskkonna kavandamine ja õppeprotsessi läbiviimine digikeskkonnas (õpidisain)
      1. 2.1 Digitaalseid vahendeid kaasava õppeprotsessi kavandamine
        • Kirjeldab digitaalsetele õppevahenditele sobivaid meetodeid.
        • Valib antud kontekstile, digitaalsele õppevahendile ja õppijale sobiva meetodi.
        • Kohandab ja kombineerib erinevaid meetodeid õppetöös.
        • Diferentseerib erinevaid meetodeid õpilaste erivajadustest lähtudes.
        • Analüüsib ja hindab valitud meetodi sobivust õpilaste vajaduste, õpikeskkonna ja õpieesmärkidega.
      2. 2.2 Ennastjuhtivat õppijat toetava õpikeskkonna kujundamine
        • Leiab ja rakendab õppetöös õppekavale vastavaid digitaalseid õppematerjale.
        • Loob, kohandab ja kombineerib õppetöös erinevaid veebipõhiseid õppematerjale.
        • Kasutab õppetöös veebipõhist õpikeskkonda (nt. Moodle, VIKO, vookoguja, Wiki).
        • Loob kvaliteetse e-kursuse ja viib selle läbi veebipõhises õpikeskkonnas.
        • Juhendab õpilasi personaalse õpikeskkonna või rühmatöökeskkonna loomisel ja kasutamisel õppetöös.
      3. 2.3 Õpiülesannete koostamine arvestades õpilase individuaalset eripära
        • Leiab ja kasutab õppetöös digikeskkonda sobivaid ja antud õpieesmärkidele vastavaid õpiülesandeid.
        • Loob ja kombineerib digitaalses keskkonnas individuaalseid ja rühmatöö ülesandeid vahenditest.
        • Kohandab õpiülesande või õpijuhise lähtudes sihtrühmast ja valitud tehnilistest vahenditest.
        • Koostöös õpetajate kogukonna/võrgustiku liikmetega koostab ja jagab õpiülesannete kogumiku.
        • Analüüsib ja hindab kasutatud õpiülesande sobivust õpilaste vajaduste, õpikeskkonna ja õpieesmärkidega.
      4. 2.4 Õpitulemuste kujundav ja kokkuvõttev hindamine
        • Selgitab oma sõnadega, mille poolest erinevad teineteisest kujundav ja kokkuvõttev hindamine ning toob näiteid mõlema hindamisviisi rakendamise kohta digitaalses keskkonnas.
        • Kombineerib erinevaid kujundava ja kokkuvõtva hindamise meetodeid ning nendele vastavaid tehnilisi vahendeid.
        • Koostab ja kohandab õpitulemustele, õpikeskkonnale ja sihtrühmale vastava hindamisvahendi (test, hindamismudel).
        • Juhendab õpilasi enese- ja rühmahinnangu läbiviimisel.
        • Analüüsib ja hindab kasutatud hindamismeetodi ja vahendi sobivust õpilaste vajaduste, õpikeskkonna ja õpieesmärkidega.
    3. III Digiajastu töökeskkonna kujundamine
      1. 3.1 Digiajastu töövõtete ja töövahendite kasutamine
        • Loob veebikeskkonna kasutajakonto ja loob/lisab sinna materjale, kasutab igapäevast tarkvara/veebikeskkonda/riistvara juhendi abil, kasutab esitlusvahendeid ja printerit, salvestab/kopeerib faile andmekandjale.
        • Piirab/lubab juurdepääsu veebis olevatele materjalidele.
        • Lahendab töövahendite kasutamisel tekkivaid probleeme iseseisvalt (abi, info, KKK, foorum), kombineerib erinevaid vahendeid, muudab veebikeskkonna seadeid.
        • Kannab üle töövõtteid tuttavast veebikeskkonnast/tarkvarast uude keskkonda.
        • Valib (võrdleb, hindab) antud ülesande jaoks sobivaima vahendi.
      2. 3.2 Suhtlemine õpilaste, lapsevanemate ja kolleegidega
        • Suhtleb digikeskkonnas e-posti ja MSN/Skype'i vahendusel.
        • Kasutab järjepidevalt erinevaid digitaalseid suhtluskanaleid õpilaste, lapsevanemate ja kolleegidega suhtlemiseks.
        • Loob rühmale/kursusele/projektile suhtluskeskkonna/kanali (list, foorum, Koolielu kogukond).
        • Arhiveerib suhtluse.
        • Modereerib rühmaarutelu nii sünkroonses kui asünkroonses suhtluskeskkonnas, juhib video/audiokonverentsi.
      3. 3.3 Eneseväljendus ja jagamise kultuur digikeskkonnas
        • Jälgib teiste tegevust digikeskkonnas (RSS, blogid, fotod).
        • Loob enda digitaalse identiteedi ja talletab oma materjale veebikeskkonnas.
        • Jagab omaloodud materjale erinevates keskkondades.
        • Tegeleb järjepidevalt ja süstemaatiliselt eneseväljendusega digikeskkonnas, arhiveerib oma digitaalse loomingu.
        • Haldab mitut digitaalset identiteeti.
      4. 3.4 Kutsealase info kogumine ja analüüsimine
        • Kogub ainealaseid andmeid ja materjale.
        • Kogub oma töö efektiivsuse tõstmiseks andmeid ja materjale.
        • Kasutab erinevaid otsisüsteeme ja keskkondi ning loob süsteeme info talletamiseks.
        • Loob oma personaalse veebipõhise töölaua ja arhiveerib, säilitab ja süstematiseerib digitaalseid materjale.
        • Hindab kriitiliselt veebis leitavaid materjale koostatud hindamismudeli alusel. Loob nende hindamiseks hindamismudeleid.
    4. IV Digiühiskonna kodanikuna käitumine
      1. 4.1 Digivahendite turvaline, legaalne ja eetiline kasutamine
        • Kasutab arvutit ja lisaseadmeid säästlikult ja otstarbekalt, arvestades seonduvate ohtudega enda tervisele ja privaatsusele.
        • Valib kasutamiseks üksnes legaalse tarkvara ja digisisu. Käitub Internetis eetiliselt, s.h. arvestades digitaalse etiketiga. Väldib Internetti kasutades ohte enda identiteedile ja andmetele.
        • Viitab ja refereerib nõuetekohaselt.
        • Analüüsib digitaalsete materjalide kasutamise vastavust litsentsitingimustele ja autoriõigustele.
        • Analüüsib ja hindab adekvaatselt IKT turvalise, legaalse ja eetilise kasutamise reeglite rikkumise juhtumeid.
      2. 4.2 Suhtlus- ja koostöövahendite valimine lähtudes võrdsetest võimalustest
        • Kaardistab suhtlus- ja koostöövahendite kasutamise võimalused oma klassis/rühmas/kogukonnas.
        • Selgitab oma sõnadega võrdsete võimaluste tagamise vajadust, põhimõtteid ja ohte.
        • Planeerib suhtlust ja koostööd lähtudes osalejate võrdsetest võimalustest.
        • Pakub suhtluseks ja koostööks alternatiivseid vahendeid.
        • Analüüsib ja hindab adekvaatselt võrdsete võimaluste piiramise juhtumeid suhtlus- ja koostöövahendite kasutamisel.
      3. 4.3 Digikeskkonnas suhtlemisel sotsiaalsest vastutustundest ja digitaalsest etiketist kinni pidamine
        • Tuvastab digitaalse etiketi rikkumisi digikeskkonnas suhtlemisel.
        • Kirjeldab sotsiaalselt vastutustundetut käitumist konkreetse juhtumi puhul.
        • Analüüsib sotsiaalselt vastutustundliku suhtluse norme ja praktikaid oma organisatsioonis.
        • Sõnastab digitaalse etiketi reeglid konkreetse projekti või õpiülesande kontekstis.
        • Hindab ja kujundab oma digitaalset jalajälge lähtudes lähtudes sotsiaalsest vastutustundest digikeskkonnas suhtlemisel.
      4. 4.4 Koostöö mitmekultuurilises keskkonnas
        • Osaleb mitmekultuurilises projektitöös partnerina.
        • Loob projektikava koostööprojekti läbiviimiseks mitmekultuurilises kontekstis.
        • Algatab ja juhib koostööprojekti mitmekultuurilises kontekstis.
        • Viib läbi tervikliku rahvusvahelise koostööprojekti arvestades mitmekultuurilist keskkonda. Analüüsib pärast tulemusi.
        • Analüüsib ja hindab adekvaatselt mitmekultuurilise koostöö probleemseid juhtumeid ja pakub lahendusi.
    5. V Õpetaja professionaalne areng digiajastul
      1. 5.1 Osalemine praktikakogukondades/võrgustikes
        • Liitub vähemalt ühe praktikakogukonna või võrgustikuga.
        • Külastab regulaarselt praktikakogukonna/võrgustiku veebikeskkonda.
        • Panustab kogukonna tegevusse, lisab ja kommenteerib sisu.
        • Koordineerib praktikakogukonna/võrgustiku tööd.
        • Analüüsib ja uurib praktikakogukonna tegevust, esitleb uurimistulemusi.
      2. 5.2 Oma arengu kaardistamine, dokumenteerimine, analüüs
        • Koostab arvuti abil oma CV, kohandades seda vastavalt kontekstile (nt tööotsing, atesteerimine).
        • Koostab professionaalse arengu e-portfoolio.
        • Reflekteerib ja analüüsib oma professionaalset arengut e-portfoolios.
        • Täiendab järjepidevalt oma personaalse arengu e-portfooliot.
        • Kaardistab e-portfoolio abil enda pädevused lähtuvalt pädevusmudelist.
      3. 5.3 Kaasaegsete haridustehnoloogiliste ja pedagoogiliste uuringutulemuste analüüs ja tõlgendamine
        • Leiab digivahendeid kasutades oma valdkonna uurimistööd ja tutvub nendega.
        • Koostab ülevaate haridustehnoloogilistest/pedagoogilistest uuringutest.
        • Koostab veebipõhise küsimustiku ja viib läbi küsitluse.
        • Viib läbi kutsealast arengut toetavaid uurimistöid.
        • Koordineerib uurimisrühma tööd.
      4. 5.4 Osalemine haridustehnoloogilises arendustegevuses
        • Kirjeldab digiajastu seonduvaid eesmärke ja tegevusi oma organisatsiooni/õppeaine arengu kontekstis.
        • Koostab ülevaate hariduse arengutrendidest ja toimivatest praktikatest digiajastul.
        • Panustab kooli, ainevaldkonna või õppekava arengule keskenduva töörühma tegevusse.
        • Analüüsib oma organisatsiooni haridustehnoloogilisi arendusvajadusi ning teeb vastavalt sellele ettepanekuid.
        • Juhib haridustehnoloogilist arendusprojekti.